لینک دانلود رایگان پرسشنامه آزمون قضاوت اخلاقی (دورگانداسینها - میراوارما - 1998)...

https://20begir.com


 

قسمتی از آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) :

دکتر دورگانداسینها

دکتر میراوارما

آخرین تجدید تجدید نظر ۱۹۹۸

آزمون قضاوت اخلاقی برای کودکان

مقدمه:

کلمه «اخلاقی»از کلمه لاتین mos می آید که ،  به معنای عمل به رسوم ، و راه انجام امور است. بنابراین به معنای « تطبیق به راه و روش انسان ها» و مر بوط به درست و غلط و خوش رفتاری ، است. مردم به طور کلی این کلمه را به معنای رفتار درست ، صحیح و خوب می گیرند. رفتار اخلاقی همنوائی با اصول اخلاقی گروه اجتماعی است . یعنی درونی ساختن مجموعه ای از صفات خوب ، اندیشه ها ، و ارزش هائی که مورد تأیید جامعه است و بخشی جدائی ناپذیر از فرد و از طریق فرآیند رشد و تکامل است. رفتار اخلاقی مجموع راههای رفتار شخصی است که بر حسب درستی یا نادرستی اخلاقی قضاوت می شود . بنابراین توانائی انجام قضاوت اخلاقی نقش عمده ای در رشد کلی کودک دارد . قضاوت اخلاقی شامل قابلیت عقلانی و بصیرت در دیدن روابط بین یک اصل انتزاعی و موارد محسوس و قضاوت درباره موقعیت ها به عنوان درست یا غلط با در نظر داشتن دانش معیارهای اجتماعی است. این قضاوت نتیجه فرعی تجارب کلی اجتماعی کودک است . که او را به ارزیابی ارزش یا بی ارزشی یک عمل بد ، یاخوب قادر می سازد . فروید (۱۹۳۳) فرا خود را در این فرآیند عامل اصلی می دانست و برجنبه های مشاهده قضاوت و تنبیه آن تأکید می کرد . با توصیف فرا خود به عنوان بازوی اخلاقی شخصیت که دارای دو جنبه فرعی  وجدان و خودآرمانی است ، او ابعاد مؤثر رفتار اخلاقی را بررسی نموده و بر زوایای تاریک رشد اخلاقی پرتو افکنده است. نظریه ای که بیش از پیش بر تحقیقات مربوط به قضاوت اخلاقی تأثیر بخشید .متعلق به روانشناس سوئیسی پیاژه (۱۹۲۸-۱۹۳۳) است که کوشیده مفهوم قواعد اخلاقی کودک را تفسیر کند . او کوشید تا قضاوت اخلاقی کودکان را نسبت به خطاهای عمدی و غیر عمدی بیازماید و شش نوع تفکر اخلاقی را توصیف کند که در کودکان گروه های مختلف سنی ظاهر می گردد. که شامل موارد زیر است : نیت در قضاوت ، نسبی نگری در قضاوت ، استقلال در اصول اخلاقی ، استفاده از معامله به مثل، استفاده از تنبیه برای جبران خسارت ، اصلاح و نظر طبیعی نسبت به بد اقبالی .اخیراً مطالعاتی راجع به قضاوت اخلاقی توسط کولبرگ (۱۹۶۸) صورت گرفته که در آن از کودکان خواسته شده تا میزان اخلاقی بودن رفتار توصیف شده در داستانها را قضاوت کند مطالعه او طرحی مکان نگر  عرضه می کند که ساختار عمومی و اشکال تفکر اخلاقی را توصیف کرده است.


شکل گیری آزمون

آزمون حاضر از قضاوت اخلاقی برای کودکان بر مبنای الگوی یک آزمون هوش کلی است که شامل سؤالات استدلال ، قوه تشخیص ، بهترین پاسخ ها و غیره است با این تفاوت که همه سؤالات معنای  اخلاقی دارد  . این آزمون برای کودکان ۶ تا ۱۱ ساله ساخته شده است. همانگونه که قبلاً گفتیم قضاوت اخلاقی توانائی ارزیابی موقعیت ها و امور اخلاقی به عنوان غلط یا درست بر مبنای آگاهی از معیارهای اخلاقی است( وارما۱۹۶۷) بنابراین آزمون مرکب از تعدادی سؤال است که کودک باید در مورد آنها تصمیم اخلاقی بگیرد ، زمینه کاراخلاقی را در اظهار نظرها گروه بندی کند ، رابطه کلمات با معنای اخلاقی را برقرار کند ،یک عمل خاص را ارزیابی نماید . در برابر مشکلات اخلاقی استدلال منطقی کند، و متعارف مناسب ارزش های اخلاقی را انتخاب نماید سؤالات این آزمون بخصوص برای ۱۴ ارزش اساسی متداول در فرهنگ هندی طراحی شده اند . این ۱۴ ارزش به قرار زیرند :”Ashima” «وظیفه»،«احترام» ،«نقص عهد»، «طهارت»، «بخشش»، «حرص»، «خشم» ،«فضیلت»، «دروغ»، «انتقام»،«سرقت» ،«راستگوئی»، «گناه»، این آزمون به شش گروه تقسیم شده وتوصیف چگونگی سؤالات آزمون  به شرح زیر است:

بخش اول : تشخیص – شامل ده سؤالات که هر کدام سه انتخاب دارد . از آزمودنی خواسته شده یکی از موارد را انتخاب نماید که صحیح می داند و در پاسخنامه جلو شماره آن سؤال زیر حرف مربوط علامت ضربدر بزند.

بخش دوم: جملات ناتمام- دارای ده سؤال است که به شکل جملات ناتمام است. برای هرجمله چهار انتخاب داده شده است .آزمودنی  یکی از آنها را انتخاب می کند و در پاسخنامه جلو شماره آن سؤال زیر حرف مربوط ضربدرمی زند.

بخش سوم: مقایسه- شامل هشت  سؤال است که هر کدام یک جفت کلمه دارد که به هم ربط دارند و یک کلمه هم در کنار آنهاست . در هر سؤال چهار انتخاب وجود دارد آزمودنی باید یکی از موارد را انتخاب کند که با آن یک کلمه رابطه مشابهی دارد و باید در پاسخنامه جلوی شماره سؤال زیر حرف انتخابی بگذارد.

بخش چهارم: بهترین پاسخ اخلاقی- شامل هشت سؤال است که به شرح مختصر حادثه ای است. بدنبال آن سؤال از همان حادثه می آید.زیر سؤال چهار انتخاب وجود دارد .آزمودنی  باید در پاسخنامه جلو شماره  سؤال زیر حرف انتخابی خود علامتÎ بگذارد.

بخش پنجم: استدلال اخلاقی- شامل شش سؤال است که به شکل مسئله بیان گردیده است و از آزمودنی استدلال منطقی می خواهد . او باید یکی از  چهار مورد را انتخاب کرده  در پاسخنامه جلو شماره همان  سؤال زیر حرف مورد انتخابی ضربدر بزند.

بخش ششم:  تعریف- هشت سؤال دارد و هر مورد دارای یک ارزش اخلاقی است . برای هر تعریف چهار انتخاب وجود دارد .آزمودنی باید  یکی از تعاریف  را انتخاب کند و در پاسخنامه جلو شماره آن سؤال زیر حرف انتخابی علامت  ضربدر بزند.

برای هر سؤال فقط یک جواب صحیح وجود دارد( کلید پاسخها در جدول ۵ آمده است.) کل سؤالات ۵۰ مورد است . برای هر سؤال درست یک نمره برای جواب غلط صفر داده می شود. بنابراین حداکثر نمره ۵۰ و حداقل نمره صفر است. کل نمره آزمودنی شاخص قضاوت اخلاقی او خواهد بود.


تحلیل سؤالات :

در اصل این آزمون شامل ۸۱ سؤال بود . برای تحلیل سؤال از چارت هارپر ، گونتا و سنگال (۱۹۶۲) استفاده شد . این آزمون روی ۳۷۰ پسر و دختر ۶ تا۱۱ ساله اجرا شد . روش ۲۷% از بالا و پائین نمرات استفاده گردید. ارزش تشخیص وسطح اشکال هر سؤال محاسبه شد. در انتخاب سؤالات ترجیح اصل بر مواردی بود که شاخص تشخیص بالا و سطح اشکال حداقل ۵۰ داشتند . برای انتخاب سؤالات دیگر سطح  تشخیص ۳۵ و شاخص اشکال ۴۰ بکار رفت سرانجام پس از تحلیل سؤال ۳۱ مورد حذف شد و ۵۰ سؤال باقیماند.

پایائی اعتبار

پاسخ های ۳۰۰ کودک به سؤالات نهائی نمره گذاری شد. پایائی نیمه آزمون استفاده از فرمول اسپیرمن براون ۹۳/۰ و پایائی آزمون برای سه گروه سنی در جدول ۱ عرضه گردیده است.

 
جدول ۱- پایائی نیمه آزمون قضاوت اخلاقی برای سه گروه سنی
گروه     تعداد     ضریب همبستگی     شاخص پایائی
۶ تا ۷ سال     ۱۰۰     ۸۲/۰     ۹۰/۰
۸ تا ۹ سال     ۱۰۰     ۸۱/۰     ۸۹/۰
۱۰ تا ۱۱ سال     ۱۰۰     ۸۶/۰     ۹۲/۰

پایائی آزمون همسانی بالائی رامیان سؤالات آزمون برای سه گروه سنی نشان داد. کودکان هم چنین برای قضاوت خودشان در آگاهی از ارزش های اخلاقی گوناگون مصاحبه شدند که مبنای آن همان چهارده ارزش اخلاقی مورد نظر بود. این مصاحبه کلمه به کلمه ثبت شد.هریک از این گزارش ها بر مبنای میزان آگاهی از ارزش های اخلاقی کد گذاری شد و مقوله های مختلف عبارت بودند از «بدون آگاهی»،«آگاهی خاص»، «آگاهی عام» و «آگاهی خیالی»(سینها و وارما ۱۹۷۱). به مقولات فوق به ترتیب نمراتی از صفر تا ۳ داده شد.

ادامه پرسشنامه قضاوت اخلاقی...


 


آزمون قضاوت اخلاقی(MJT) بوبوک› دانلود ها
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ — خانه » دانلود ها » آزمون قضاوت اخلاقی(MJT) ... آزمون قضاوت اخلاقی: قضاوت اخلاقی را، توانایی ارزیابی موقعیتها و امور اخلاقی بعنوان درست یا غلط، بر مبنای آگاهی از معیارهای اخلاقی توصیف میکنند (سینها و وارما، 1998، ترجمه کرمی، 1390). ... 1998 بازنگری مجدد شد، پرسشنامه شامل 50 گویه بسته پاسخ و شش بخش جداگانه ...
وارد نشده: رایگان ‏(دورگاندا ‏میرا

پرسشنامه رایگان قضاوت اخلاقی - پرسشنامه رایگانپرسشنامه روانشناسی
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ — موضوع : پرسشنامه روانشناسی,دانلود پرسشنامه رایگان ... در این پژوهش عبارت بودند از: آزمون قضاوت اخلاقی سینها و وارما، فرم ۳۸ سوالی نظریه ذهن موریس ...
وارد نشده: (دورگاندا ‏میرا

پرسشنامه آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) | پرسشنامه | دانلود ... دانلود پرسشنامه
پرسشنامه آزمون قضاوت اخلاقی :کلمه «اخلاقی»از کلمه لاتین mos می آید که ، به معنای عمل به رسوم ... پرسشنامه آزمون قضاوت اخلاقی (MJT)(دورگانداسینها،میراوارما،1998) عدد ... دانلود پرسشنامه استاندارد برچسب: آزمون, آزمون قضاوت اخلاقی, اخلاقی, پرسشنامه, ...
وارد نشده: رایگان ‏(دورگاندا ‏سینها - ‏میرا ‏وارما -

تأثیر آموزش حالات ذهنی بر قضاوت اخلاقی دانش آموزان دختر ...

ابزار پژوهش پرسشنامه قضاوت اخلاقی سینها و وارما (1998) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرا گرفت. مقدار اتا در این پژوهش 66 درصد بود ...
توسط یعقوبی ·
وارد نشده: دانلود ‏رایگان ‏(دورگاندا

ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻗﻀﺎوت اﺧﻼﻗﻲ و رﺷﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﺴﺘﺎن ﻫ

داﻧﺶ آﻣﻮز ﺑﻮد . آزﻣﻮدﻧﻲ. -. ﻫﺎ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ. ﻫﺎی ﻗـﻀﺎوت اﺧﻼﻗـﻲ. (. 1998. ) و رﺷـﺪ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ. واﻳﻨﻠﻨﺪ. (. 1965. ) ... ﻛﻢ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ دادن ﺑﻪ دﻳﮕﺮان و ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﻣﺘﻘﺎﺑـﻞ. (. آرﻣـﺎن زﻧﺎﻧـﻪ. ) ﻣﺤـﺪود. ﺷﺪه اﺳﺖ. ،. ادﻋﺎی ﻣﺤﻜﻤﻲ اﺳﺖ ... آزﻣﻮن ﻗﻀﺎوت اﺧﻼﻗﻲ. 1. : ا ﻳﻦ آزﻣﻮن. ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎر ﺗﻮﺳﻂ دورﮔﺎﻧﺪا. -. ﺳﻴﻨﻬﺎ و ﻣﻴﺮاوارﻣﺎ. 2. در. ﺳﺎل.
توسط فرزانه زادشیر ·
وارد نشده: دانلود ‏رایگان ‏میرا

پایان نامه رابطه رشد قضاوت اخلاقی با خلاقیت و عملکرد ...› رابطه-رشد-قضاوت-اخلاقی-با-خلاقیت-و-...
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ — دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم ... ب) آزمون خلاقیت تورنس. ... تورنس(1979) و پرسشنامه رشد قضاوت اخلاقی سینها و وارما (1998 ) بوده ... از وظایف اصلی آموزش و پرورش در هر کشور انتقال میراث فرهنگی جامعه، ... و قابل ویرایش با امکان دانلود رایگان دمو (فهرست و فصل اول همه پایان نامه ها ...
وارد نشده: (دورگاندا ‏| باید شامل این عبارت باشد: (دورگاندا

اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت اخلاقی و عزت نفس دانش ...
برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ عزت نفس هیر و قضاوت اخلاقی سینها و وارما ...)
توسط اکرمی ·
وارد نشده: دانلود ‏رایگان

پرسشنامه قضاوت اخلاقی - مادسیج
› پرسشنامه-قضاوت-اخلاقی
۲۶ مرداد ۱۳۹۲ — این آزمون که بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ ، به وسیلۀ سینها و وارما ساخته شد و در سال ۱۹۹۸ ... این پکیج شامل پرسشنامه استاندارد قضاوت اخلاقی و یک مقاله پژوهشی با ... شما پس از پرداخت سریع بعد از چند ثانیه لینک دانلود در اختیارتان قرار می گیرد و ... پرسشنامه های رایگان · پرسشنامه مدیریت · آزمون روانشناسی · پرسشنامه ...
وارد نشده: (دورگاندا ‏میرا ‏1998)
گزارش تصاویر
مشاهده همه

برای اینکه مرتبط‌ترین نتایج را ببینید، برخی از شبیه‌ترین نتایج به 18 مورد نشان داده شده را حذف کرده‌ایم.
اگر بخواهید می‌توانید جستجو را با لحاظ کردن نتایج حذف شده دوباره انجام دهید.
جستجوهای مربوط به دانلود رایگان پرسشنامه آزمون قضاوت اخلاقی (دورگاندا سینها - میرا وارما - 1998)

پرسشنامه قضاوت اخلاقی

پرسشنامه قضاوت اخلاقی بزرگسالان

پرسشنامه قضاوت اخلاقی کلبرگ